1
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
Koncepcja pracy naszego przedszkola oparta jest na celach i zadaniach
zawartych w aktach prawnych:
Ustawa o Systemie Oświaty
Statut Przedszkola Nr 59
CELE I ZADANIA GŁÓWNE :
1. Zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa oraz optymalnych
warunków dla ich prawidłowego rozwoju odpowiednio do ich potrzeb
i możliwości przedszkola.
2. Organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny
i harmonijny rozwój każdego wychowanka w tym przygotowanie dziecka
do podjęcia nauki w szkole.
3. Diagnozowanie gotowości szkolnej dziecka pięcioletniego,
indywidualizacja procesu naprawczego we współpracy ze specjalistami.
3. Wspieranie uzdolnień oraz wspomaganie dziecka zgodnie z jego
wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi.
4. Tworzenie warunków do rozwoju, aktywności dziecka wobec siebie,
innych ludzi i otaczającego go świata, na różnych płaszczyznach jego
działalności:
- kształtowanie u dziecka umiejętności odbioru sztuki (rozwijanie
wrażliwości estetycznej, wyobraźni, ekspresji plastycznej, muzycznej,
ruchowej, rozwijanie umiejętności wyrażania swoich myśli i przeżyć),
- kształtowanie postawy w obcowaniu z otoczeniem przyrodniczym
i społecznym,
- nabywanie doświadczeń w obcowaniu z kulturą.
- nabywanie świadomości prozdrowotnej
- nabywanie świadomości swoich praw i obowiązków na podstawie
Konwencji Praw Dziecka
2
5. Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, współdziałanie
z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
6. Wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli.
7. Stworzenie sprawnego, skutecznego systemu zarządzania placówką.
8. Zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenia przedszkola
gwarantującego właściwą realizację zadań placówki.
9.Dbanie o pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku- współpraca
z lokalnymi instytucjami, mediami, pozyskiwanie sponsorów.
Zajęcia w poszczególnych grupach prowadzone są w oparciu o program
,,Od przedszkolaka do pierwszaka”
Do realizacji treści programu wykorzystujemy różne metody pracy, między
innymi:
- prof. E. Gruszczyk –Kolczyńskiej – zajęcia i zabawy z obszaru edukacji
matematycznej,
- metody aktywne : gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów, gimnastyka
twórcza R.Labana i K.Orffa, techniki parateatralne ( zabawy w teatr),
Wizja przedszkola
Wychowujemy przyszłych optymistów.
Tworzymy warunki edukacyjne i wychowawcze, zapewniające
wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich
indywidualnymi predyspozycjami( tempem, zakresem potrzeb,
upodobaniami, rodzajem inteligencji).
Tworzymy warunki do wszechstronnego rozwoju aktywności:
społecznej, językowej, poznawczej, artystycznej, ruchowej
i zdrowotnej.
Przygotowujemy dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach
edukacyjnych.
Dziecko w naszym przedszkolu jest:
Optymistycznie patrzące na świat;
Ufne w stosunku do nauczycieli;
3
Zaradne, radosne, dobre, otwarte na świat i ludzi, kreatywne
i empatyczne;
Aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola;
Twórcze i samodzielne w zabawie i nauce;
Odpowiedzialne i obowiązkowe;
Kulturalne i tolerancyjne;
Świadome różnych zagrożeń.
Misja przedszkola
W naszym przedszkolu:
Dostarczamy dzieciom miłych wspomnień na całe życie;
Szanujemy i przestrzegamy prawa dziecka;
Każde dziecko jest dla nas ważne, kochane, traktowane
indywidualnie i podmiotowo;
Pomagamy dzieciom w pozytywnym postrzeganiu siebie
i rozumieniu swoich uczuć;
Prowadzimy edukację proekologiczną i prozdrowotną, wyrabiamy
u dzieci nawyki higieniczne, zdrowotne, ekologiczne;
Jesteśmy otwarci na propozycje i współpracę z rodzicami
i środowiskiem lokalnym;
Służymy pomocą w razie trudności wychowawczych;
Przywiązujemy dużą wagę do świąt rodzinnych;
Zapewniamy potrzebę swobodnej i bezpiecznej zabawy;
Organizujemy różnorodne i atrakcyjne zajęcia: wycieczki, wyjścia
do kina ,teatru, muzeum, pikniki, uroczystości przedszkolne;
Prowadzimy działania mające na celu wyrównanie szans
edukacyjnych wszystkich dzieci;
Zapewniamy wszechstronny rozwój każdego dziecka.
Priorytetem naszej działalności jest bezpieczeństwo, akceptacja
i poszanowanie praw naszych wychowanków. Pragniemy
doskonalić jakość pracy naszego przedszkola poprzez
rozpoznawanie potrzeb środowiska oraz poszukiwanie
nowatorskich metod pracy z dziećmi.
Naszym marzeniem jest, aby dzieci bez widocznego
wysiłku, bez dużego stresu, bez płaczu osiągały granice,
które będą nas zdumiewały. Aby były niezwykle pomysłowe,
miały bogaty słownik, rysowały, malowały, śpiewały
i tańczyły oraz posiadały niepohamowany głód wiedzy.